25. 8. 2021

Netřesky a rozchodníky

 

Netřesky a rozchodníky: nenároční krasavci nejen pro skalku:

Netřesk - Sempervivum Red papaver 

Netřesky u chodníku 

Jovibarba 

Autor: Shutterstock.com

Většinu pěstovaných rostlin musíte opečovávat, hnojit, zalévat, chránit před škůdci. A pak máte druhy, které nepotřebují vůbec nic. Stačí, když na ně bude svítit slunce a kořeny zakotví v nějaké škvíře mezi kameny.

K takovým nenáročným rostlinám patří netřesky a rozchodníky, známé skalničky, které vídáme i na zídkách a střechách, případně v truhlících. Oba druhy pocházejí z čeledi tlusticovitých a vyznačují se tím, že jim na rozdíl od většiny jiných rostlin nesvědčí půda bohatá na živiny. Netřesk v živné zemině roste příliš rychle a jeho pletivo nestačí vyzrávat, což způsobí nižší odolnost vůči hnilobě a později i vůči mrazu. Rozchodník by měl paradoxně slabší stonek a menší květy, které by se nakonec ani tak pěkně nevybarvily.

V chudé, dobře propustné půdě budou oba druhy důstojnou ozdobou, která venku přečká celou zimu bez toho, abyste ji museli přikrývat chvojím. Co naopak netřesky i rozchodníky potřebují, je dostatek slunce a sucho - občasný deštík jim bohatě stačí, zálivka z lidské iniciativy nebývá nutná a mohla by jim spíš uškodit. Nadzemní části rozchodníků v zimě odumírají. Je dobré je proto zjara odstranit, aby nezačaly zahnívat a hniloba se nepřenesla i ke kořenům. 

Věděli jste, že:

  • Latinský název pro netřesk Sempervivum znamená "pořád živý". Zřejmě odkazuje na schopnost rostliny udržet se při životě na nehostinných místech.

  • V dobách minulých se věřilo, že netřesk ochrání dům před bleskem. Netřesky se proto hojně vysazovaly na střechy.

  • Gelovitá šťáva z listů netřesku pomáhá zhojit spáleniny, zmírňuje otok po bodnutí hmyzem a potírají se jí i bradavice.

  • Šťáva z rozchodníku je naopak poměrně agresivní a dokáže způsobit podráždění kůže. Na druhé straně se ale díky tomu rozchodníku vyhýbají slimáci a hlemýždi. Nejsou ani známy choroby, které by ho napadaly.

  • Rozchodníků existuje 550 druhů, mezi nimi i tropické a subtropické, které v našich podmínkách můžete pěstovat jen jako pokojové rostliny. 

    Rozchodníky:

    Rozchodník bílýRozchodník - Sedum oreganum v truhlíkuNetřeskovce - Jovibarba | Prodej netřesků, rozchodníků, skalniček, sukulentů a kaktusůKvěty rozchodníku skalního - Sedum reflexum 

    Zdroj: https://www.dumazahrada.cz/zahrada/pestovani/24646-netresky-a-rozchodniky-nenarocni-krasavci-nejen-pro-skalku/

    https://search.seznam.cz/obrazky/?q=net%C5%99esky%20a%20rozchodn%C3%ADky

 

 

 

 


10 komentářů:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Leni, tak když jsem to konečně napsala, tak jsem si to smazala...Já mám netřesky ráda, osázela jsem jimi pískovcová koryta na zahradě, mám je i ve starém pekáči. Ahoj Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky Leni, tak to je tedy pech viď, no stane se :-). Jó mám je léta v truhlíku na lodžii a bez problému. Prima večer ⚛ ღ ♥

      Vymazat
  3. Netřesky mám ráda,mám je na balkoně a rozchodník mi dala sousedka,ale nechce vůbec kvést.Ona má velký na chodbě a krásně kvete
    Leni,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám ráda, jak netřešky tak rozchodníky. Jíťo mě letos také nekvetou nevím čím to. Asi, že bylo neustále vlhko a to je mám na západní straně. Prima večer ⚛ ღ ♥

      Vymazat
  4. Netřesky mám Leni ráda, mám je u malého jezírka a i v misce na hřbitově.Hezký den ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Květuško, mám také rozchodník na hřbitově v míse, ale moc mu to tam nesvědčí, protože tam nejde tolik sluníčko ⚛ ღ ♥Hezký večer ⚛ ღ ♥

      Vymazat
  5. Netřesků máme na zahradě také dost, rozchodníky jenom dva. Jsou opravdu vděčné a nenáročné a dají se pěstovat v různých nádobách i doma. Měj se krásně 😃

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně jak píšeš Evo. Jsou nenáročné ⚛ ღ ♥ Hezký veřčer ⚛ ღ ♥

      Vymazat
  6. Tak to je clanek presne pro me a pro maji zahradku 🙂
    Az pojedu na Zahradu Cech, tak nakoupim oboje a vysazim na skalku.

    Krasny den ♥️

    OdpovědětVymazat