2. 2. 2022

 

Staročeská kuchyně našich babiček:

 

Hrách, kroupy, jáhly nebo pohanka. To vše z našeho jídelníčku pomalu vymizelo, abychom se k tomu mohli vrátit. Vybrala jsem pro vás pár staročeských receptů, které obohatí váš jídelníček.

Babičky věděly, co je dobré

Naše babičky si uměly vážit všeho, co jim příroda dávala. Plodin z pole i čerstvého masa. Jejich strava, to byl také odlišný životní styl. Dokázaly zpomalit, vychutnat si zdravé jídlo a užít si, že ho mohou připravit pro druhé.

Strava našich předků byla z velké části založena především na luštěninách a obilovinách. Jedli nejen celá semena, ale také nejrůznější kroupy, krupky nebo vločky. Později se přidaly také brambory.

Typické staročeské recepty sice zahrnovaly sádlo, uzené a podobně, ale aby pro vás byly recepty reálně použitelné, vybrala jsem vegetariánskou alternativu.

Kontrabáš

Kontrabáš jsem ochutnala v Beskydech, kde se pohanka stále běžně připravuje a můžu ho jedině doporučit. Součástí původního receptu je na kousky nakrájené uzené, ale my ho nahradíme houbami.

Ingredience: brambory, pohanka, olej, cibule, houby, česnek, sůl.

Nejprve dejte vařit pohanku i brambory zvlášť. Mezitím nakrájejte cibuli nadrobno a nechte ji zesklovatět na oleji, přidejte čerstvé houby. Brambory rozšťouchejte nebo nakrájejte na malé kousky a vše smíchejte s prolisovaným česnekem. Zapékací mísu vymažte kouskem sádla nebo olejem a směs do ní rozprostřete. Nechte zapéct v troubě.

Jáhelník

Jáhly lze zapéct na sladko s ovocem, typicky se švestkami nebo naslano se zelím. Pro švestkový jáhelník budete potřebovat:

Ingredience: jáhly, sušené nebo čerstvé švestky, javorový sirup nebo jinou alternativu, vejce, vlašské ořechy, skořice, rozinky, sůl, pečicí papír.

Jáhly nejprve uvařte ve vodě osolené špetkou soli. Žloutky, skořici, sirup, rozinky a najemno nasekané ořechy vmíchejte do uvařených jáhel. Bílky vyšlehejte a opatrně vmíchejte do směsi. Pekáč vyložte pečicím papírem, rozprostřete polovinu směsi, poklaďte ovocem a přikryjte druhou polovinou. Dejte péct. Dobrou chuť!

Šoulet

Přejedla se vám klasická hrachovka? Možná vám zachutná šoulet.

Ingredience: kroupy, hrách (1/2 množství krup), majoránka, česnek, olej, cibule, sůl.

Hrách i kroupy namočte. Obojí uvařte zvlášť a smíchejte. Cibuli nakrájejte najemno a nechte zesklovatět na oleji, osolte. Přimíchejte k hrachu a kroupám spolu prolisovaným česnekem a majoránkou. Vařte dalších 30 minut.

TIP: ideálně použijte tlakový hrnec.

Podávejte s kysaným zelím nebo vařenou zeleninou.

https://tvojemisto.cz/staroceska-jidla-a-recepty/ 

6 komentářů:

  1. Leni, tak teď jsi mi udělala svým příspěvkem takovou radost !!! Z mého jídelníčku obiloviny a luštěniny nezmizely, naopak jsou tam stále. Můj nejmladší syn, co bydlí s náma je vegan, a tak v jeho jídelníčku je pohánka, jáhly, oves, luštěniny, brambory... na denním pořádku. A já se k němu hodně často přidávám. Řekla jsem si, že omezím vaření a místo toho vařím ještě více, protože muž by to nejedl, ten chce furt maso no a pro syna veganskou stravu. Já maso jím, ale jen občas. Včera jsem měla vyvařovací odpoledne a večer. Dělala jsem na dnešek pro návštěvu a muže svíčkovou a žemlovku. Pro syna a mě místo žemlovky jahelník s jablky a květákovou polívku. Ještě jednou díky. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky Leni, to mám také radost. No já jím od každého trochu. Lustěniny omezuji nedělají mi dobře, ani bulgur moc nemusím. Mám ráda pohanku, jáhly. Maso mám také ráda. papa

      Vymazat
  2. Mám všechno ráda a vařím.Pohanku a šoulet dělám často.Ovšem pro sebe a syna,pro manžela musím něco jiného.Je zajímavé,že u manžela se vůbec nejedly luštěniny a ani pohanka.To naše babička z nich vařila často.Možná,že kdyby tchýně změnila jídelníček nebyli by všichni obezní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No já ty luštěniny moc nejím také, ale pohanku mám ráda ⚛ ღ ♥

      Vymazat
  3. I já mám všechno Leni ráda :-)čtu, že luštěnina ti nedělá dobře i mě nedělala až pak kuchař mi poradil hodně kousat a pak bolesti nemáš hihi:-) díky za úžasný příspěvek♥👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No nedělejí i když hodně koušu :-) ale občas neodolám dám si je a pak trpím hihihi

      Vymazat