23. 7. 2021

 

Anglický muškát – pěstování:

Rod Pelargonium (čeleď Geraniaceae) zahrnuje na 200 druhů bylin, sukulentů a keřů původem z jižní Afriky. Známé jsou druhy Pelargonium grandiflorum, Pelargonium exstipulatum, Pelargonium cucullatum, Pelargonium crispum, Pelargonium radens, Pelargonium peltatum, Pelargonium graveolens, Pelargonium zonale, Pelargonium tetragonum, Pelargonium quercifolium, Pelargonium capitatum, Pelargonium odoratissimum. My si dnes představíme rostlinu Pelargonium grandiflorum – velkokvětý (anglický) muškát.

Obsah článku

Pelargonie královská neboli pelargonie anglická neboli pelargonie velkokvětá

Pelargonium grandiflorum ‚Imperial‘

Prostě anglický muškát.
Tento druh pochází z jihozápadní a západní části Kapska v Jihoafrické republice. Anglické muškáty jsou stálezelené keříky s bylinnými stonky, které v mládí dosahují výšky až 1,5 metruMají šedozelené řapíkaté listy se zubatými okraji. Jsou mírně aromatické.  Květy o velikosti až 6 cm mohou být bílé, krémové, růžové, červené, fialové  – v závislosti na odrůdě. 

  • Nejstarší odrůdy mají mohutný vzrůst, robustní stavbu rostliny a je nutné do jejich pěstování zařadit tzv. chladnou periodu, aby dobře nakvetly. (Koncem února či počátkem března je třeba zařadit období s teplotami 7-12 °C.)
  • Moderní odrůdy jsou většinou menší až střední rostliny, které ke svému nakvétání chladnou periodu nepotřebují. Chcete-li však kompaktní a bohatě kvetoucí rostliny, chladná perioda se vyplatí i u těchto odrůd.

Anglický muškát – pěstování

Anglické muškáty můžete pěstovat na záhonech, skalkách, terasách, balkonech, dařit se jim bude ve skleníku i ve slunném (!) interiéru. Konečný spon rostlin by měl být 25 – 30 x 25 – 30 cm, tj. 10 – 16 rostlin na metr čtvereční.

Stanoviště

Anglický muškát potřebuje plné slunce a teplo. Rostliny mají rády výrazný teplotní rozdíl mezi dnem a nocí, pak kvetou bez problému až do podzimu. Odolají občasným mrazíkům, ale je lepší nevystavovat je teplotám nižším než 6 °C.

Půda

Půda může být směs zahradního substrátu s hrubým pískem a trochou kompostu. Anglické muškáty přesazujeme každý rok brzy na jaře.

Zálivka

V zimě zaléváme mírně, jednou za 15 dní, v létě dvakrát týdně, na jaře a na podzim jednou týdně. Vždy je důležité počkat, až substrát vyschne. Nesnáší přemokření. Anglické muškáty je třeba chránit před dlouhými dešti!

Pelargonium grandiflorum

Hnojení

Na jaře a v létě hnojíme každých 15 dní minerálním hnojivem. Například Kristalon START, Kristalon PODZIM a Kristalon PLOD a KVĚT. Koncentrace hnojivého roztoku by se měla pohybovat od 0,1-0,2 %, podle stáří kultury a frekvence hnojení.

Množení

Anglický muškát množíme řízky před nebo po odkvětu.

Když anglický muškát odkvete

Po odkvětu rostlinu seřízneme, abychom zachovali kompaktní vzhled a odstranili odkvetlé květy.

Na co si dát pozor

Největším nepřítelem velkokvětého muškátu je nadměrná vlhkost, která způsobuje hnilobu kořenů. V interiéru je nutné dobře větrat, aby se zabránilo napadení mšicemi.

 

 

8 komentářů:

  1. Leni, zdravím. Zkoušela jsem několikrát anglický muškát, ale nikdy mě moc nekvetl. Tak jsem zůstala u svých oblíbených babičkovských muškátů, ty mě kvetou krásně. Ahoj Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pěkný den Leni, on je náročnější a tolik podle mě nekvete, jako klasický. Já jsem letos pořídila jeden, ale je přidaný k ostatním muškátům. Prima víkend.

      Vymazat
  2. Také jsem se nechala jednou nalákat, ale nedařilo se. Prvně jsem je kdysi viděla v Řecku a tam byly nádherné, ale u mě doma nic moc. Spíš nic než moc 😜

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Letos jsem pořídila jeden, přidala ho k ostatním muškátům do truhlíku a on kupodivu stále kvete. Zjistila jsem , že listy voní po citronu. Tak to jsem ještě neměla. Prima večer.

      Vymazat
  3. Krásná květinka,ale znám jenom klasické

    OdpovědětVymazat
  4. Tak jsem to asi zakřikla,další příspěvek se mi neotevře

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, nevím proč. No alespoň, že jdou ty nové. Uvidím,pokud to bude zlobit uzavřu komentíky, protože toto je otravné, když to nejde a nebo se pak ukáže hláška, že stránka není. papa

      Vymazat