22. 11. 2022

Šlambuc: levné a chutné jídlo maďarských pastevců:


 Šlambuc vařený na ohni voní kouřem a na vzduchu chutná nepřekonatelně. Připravit ho ale můžete i doma na sporáku, je výborný jako poměrně rychlá, jednoduchá a levná večeře. Jeho chuť stojí a padá s kvalitou surovin: vyberte zralá voňavá rajčata, nejlepší pikantní klobásu a opravdu kvalitní mletou papriku.

Budete potřebovat
  • 80 g uzeného špeku
  • 1 maďarská klobása
  • 2 cibule
  • 3 rajčata
  • 3 papriky
  • 1,5 kg brambor
  • 400 g flíčků
  • 1 lžíce soli
  • 1 lžička mletého kmínu
  • 3 lžičky sladké mleté papriky
  • 1/2 lžičky mletého černého pepře
Na ozdobu
  • 1 hrst hladkolisté petržele
  • 1 hrst nasekané pažitky

    Postup

    01.

    Oloupanou cibuli nakrájejte nadrobno. Rajčata nařízněte do kříže, spařte vařící vodou, oloupejte a nakrájejte na kostky, šťávu zachyťte. Z paprik (nejlepší jsou zelené tenkostěnné a vůbec nebude vadit, když bude některá trochu pálit) odstraňte jádřince a nakrájejte na kostky.

    02.

    Oloupejte brambory, nakrájejte je asi na půlcentimetrová kolečka a zatím nechte v misce pod vodou. Klobásu nakrájejte na kolečka.

    03.

    Špek nakrájejte na kostky, vložte do kotlíku nebo hrnce se silným dnem a vyškvařte na křupavé škvarečky. Vylovte je děrovanou naběračkou a do tuku vsypejte cibuli. Osmažte ji dosklovata, přidejte zelenou papriku a klobásu a krátce opečte.

    04.

    Osolte, opepřete a přidejte mletý kmín. Hrnec částečně stáhněte z ohně, vsypejte mletou červenou papriku a dobře rozmíchejte v horkém tuku. Hned přidejte rajčata i se šťávou a brambory. Zalijte vodou, aby byly brambory asi 1–2 cm pod hladinou, přiveďte k varu, stáhněte plamen a zvolna vařte asi 10 minut.

    Tip: Podle toho, jak ostrá jídla máte rádi (a podle toho, jak štiplavou máte klobásu a papriky), můžete přidat i špetku pálivé mleté papriky.

    05.

    Až budou brambory téměř uvařené, přidejte do hrnce těstoviny. Promíchejte a přidejte tolik vody, aby byly i těstoviny asi 1 cm pod hladinou. Vařte asi 10 minut, až budou těstoviny uvařené a vstřebají voňavou šťávu. Míchejte velmi opatrně, ideálně jenom rychlým pootáčením hrnce.

    06.

    Při servírování dejte na každou porci lžíci křupavých škvarků a bohatě posypejte nakrájenou petrželovou natí nebo pažitkou.

    Když dovaříte, nenechte oheň vyhasnout! Děti se zabaví při přípravě vandráckého chleba na klacku a vy zatím na uhlících připravíte skvostný dezert z broskví.

     https://www.prozeny.cz/clanek/slambuc-levne-a-chutne-jidlo-madarskych-pastevcu-81630


6 komentářů:

  1. To dělávám a ani jsem nevěděla,že se to tak jmenuje.Jednou to někdo vařil v televizi.Hodně jsem to vařila vnoučatům říkaly tomu mišmaš.Měly to hodně rády..Dávala jsem tam ale jenom vepřové.To měli mladí ještě prasátka a dcera maso zavařovala do sklenic.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky Jíťo, mě ten název také zaujal. Hezký den.

      Vymazat
  2. Múže to být dobré jídlo Leni , jen já bych tam nemohla dát tu klobásu, nemám je ráda, jsou tuhé a ostré ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já mám klobásu ráda, i pálivou- Hi hi hi. Jsem bez svého noťase. Porouchal se je u ajťáka. Mám půjčený jiný, ale je to lenochod a ještě ski dělá co chce. Napsat komenták je výkon a ještě když mi to napíše hlášku, že nejde zobrazit tak jsem mrtvičná. Možná, že některý komentík neuvidím, tak se nezlob. papa

      Vymazat
  3. Leni, já miluju takové mišmaše a pálivé ještě víc. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat