30. 7. 2023

 

Šalvěj muškátová - Salvia sclarea 

Šalvěj muškátová - Salvia sclarea - semena šalvěje - 50 ks 

Šalvěj muškátová je původně dvouletá rostlina, která je pěstována jako trvalka. První rok vytváří listovou růžici a druhým rokem vykvétá od června do srpna bílorůžovými květy. Celková výška rostliny je max. 100 cm.

Je pěstována zejména pro svůj vysoký obsah aromatických látek. Její silice se přidávají do parfémů, mýdel a dalších kosmetických přípravků.

Z hlediska léčivých účinků se nejčastěji využívá k léčbě nachlazení, trávicích potíží a při onemocnění ledvin.

Semena je možné předpěstovat v únoru a březnu v pařeništi. Přímý výsev se doporučuje nejdříve v květnu. Výsev se provádí do sponu 40 x 60 cm.

Vzhledem k tomu, že se jedná o středomořskou rostlinu, vyhovuje jí nejvíce slunečné stanoviště, kde se nezadržuje voda. Sucho rostlině nevadí. Půda by měla být hlinitopísčitá, propustná, suchá a bohatá na živiny. Dobré je vylehčit zeminu pískem, perlitem nebo štěrkem.

Hnojení rostlin se nedoporučuje, je lepší využít kompost. Rostlině se bude dařit, pokud půdu na podzim obohatíte draslíkem, fosforem a po zimě ledkem vápenatým.

I přesto, že se jedná o vytrvalou rostlinu, je dobré ji na zimu překrýt chvojím. Pokud ji pěstujete v květináči, pak ji přemístěte do chladné místnosti. Po 4–5 letech se doporučuje rostliny přemístit na jiné místo. Stejně tak v případě žloutnutí listů rostliny přesaďte a dopřejte jim více prostoru.

 

 

10 komentářů:

  1. Ani nevím,zda ji má někdo na zahrádce.Já cumlám z ní pastilky na chrapot

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám jí na lodžii, ale je to bída. Chce dát do zahrady. Krásně voní a je zajímavá. Někde jí mám na fotce.Ale v nádobě se jí vůbec nelíbí.

      Vymazat
  2. Leni, šalvěj pěstovala hodně moje babička. Měla několik zahrádek a jednu jen celou bylinkovou. Pozdravuju, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky Leni, tento druh je úplně jiný, má zvláštní vůni. Chce být ale v zahradě. Hezké léto ⚛ ღ ♥

      Vymazat
  3. Já znám jen lékařskou a ta je modrá♥ když v jíždím na kruháč do Strakonic jsou tam celé záhony šalvěje a levandule♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky Květunko, ono je hodně druhů, ale této se v květináči nelíbí.

      Vymazat
  4. Lenko, na zahradě mám šalvěj lékařskou, ale tuhle neznám. Má nádherné květy její vůně je určitě krásná. Měj se hezky, pá 😉😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky Evo, mě zaujal ten název, tak jsem jí zakoupila v zahradnictví. V nádobě se jí nelíbí. Krásně kvete a má zvlíštní pronikavou vůni.Je opravdu do zahrady.

      Vymazat
  5. Ahojky Leni, i já tuto šalvěj neznám určitě krásně voní. Měj se hezky a opatruj se♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krásně voní, ale do květináče nejde. Chce zahradu.

      Vymazat