1. 10. 2023

 

Jak co nejdéle uchovat česnek?

Pokud jste prostě zvyklí na vůni a ostrost české odrůdy, na jejich chuť a sílu, kterou nám cizí druhy česneku nenahradí, asi si jej chcete koupit nebo vypěstovat a dlouho uchovat. Náš český paličák vytváří na vrcholu palici ve formě kulovitého květenství s květy a pacibulkami, které se musí odstraňovat, jinak se značně snižuje výnos. Stroužky paličáku směřují všechny ke středu a u nepaličáku jsou rozmístěny ve spirále okolo středu. Nepaličáky mají vyšší skladovatelnost, přesto jsou paličáky tradičně více populární.

Uchovávání česneku nám často kazí paraziti

Po sklizni česneku je potřeba ho co nejlépe uchovat, aby nám co nejdéle vydržel. Dlouho vydrží zapletený do copu, zavěšený přímo v kuchyni a to klidně i až do příští sezony. V tomto případě si pouze odřezáváte podle potřeby jednotlivé cibule. Ideální je teplota na skladování 18 až 20 °C, při které nám česnek neraší a k tomu je třeba i nízká vlhkost. U skladování česneku je největším nepřítelem vlnovník česnekový, což je parazit způsobující takzvané vyšeptávání česneku. Jednotlivé stroužky se nám pak postupně scvrknou a z palice zbydou jen obaly.

Skladování v  mrazáku

Donedávna se mořila sadba česneku proti vlnovníku v Sulce, proto se na rozdíl od čínských odrůd českým odrůdám takzvané vyšeptávání vyhýbá. Přípravku ale na příkaz Bruselu končí registrace a není jasné, jak proti tomuto parazitovi česnek mořit. Možností je také skladovat česnek při teplotách kolem nuly, což ale bohužel není možné v lednici, kde je vlhko. Lze ale stroužky vyloupat a uložit v zavíčkované nádobě v mrazáku, ze které se pak snadno odebírají jednotlivé stroužky.

 

https://bydletsnadno.cz/nejdele-uchovat-cesnek/

10 komentářů:

  1. Nám se doma dost kazí.Manžel pořád hledá na Youtube,jak nejlépe skladovat.Jednou ho zavřel do sklenice a když jsem ho vytáhla byl sytě růžový

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To by mě nenapadlo, mě většinou vyšeptá ⚛ ღ ♥

      Vymazat
  2. Kupuji jen po hlavičce českého česneku , většinou v Ternu a ten mám na měsíc i déle. ♥ Mám ho ve spíšcev kousku hadříku, aby byl v temnu ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tako ho nekupuji moc ⚛ ღ ♥ ale většinou mě vyšeptá ⚛ ღ ♥

      Vymazat
  3. Je to zajímavé Leni. Já ho vyloupu a stroužky dám do skleničky a normálně ho mám v lednici a nic mu není .-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to také zaujalo ⚛ ღ ♥Tvůj návod je také dobrý.

      Vymazat
  4. Lenko, česnek kupuji podle potřeby, takže mi v lednici vydrží. Máme ho moc rádi, ten doma nesmí chybět. Měj se hezky, zdravím 😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pěkný den Evo. mám ho ráda, ale musím opatrně. Často ho nepoužívám a poté se mi stane, že je vyšeptaný.

      Vymazat
  5. Pěstují si vlastní česnek už 10 let a přede mnou ho pěstoval otec také svůj. Hned po sklizni ho svazuju po 10 kusech a zavěsím na větrané místo proschnout. Pak i po měsíci ustřihnu nať cca 15 cm nad hlavou a očistím suché slupky a palici,k ustřihnu kořínky. Z celé úrody část zasadím na podzim. Zbytek poskládám do zavařovačky jako do vázy hlavami nahoru. Takový česnekový pugét. A výdrží do nové sklizně v paneláku na nevytápěné chodbě. Ale ta dílka je důležitá před sadbou a když ji EU zakázala, tak čím se dá nahradit. Naštěstí pro letošek ještě mám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je úplně nejlepší, pokud ta možnost je. Před léty , když jsem jezdila na chalupu, také jsem ho pěstovala i cibuli a další. Co se vypěstovalo, tak se muselo před zimmou uskladnit. Byly tam dobré podmínky i pro skladování. To už je dávno. Mě tady zaujal v článku, že se dá dobře uchovat v mrazáku. Tak nevím. Prima den. Uteklo mi info ohledně EU. Nevím.

      Vymazat