17. 9. 2021

 

Guzmánie – návod na pěstování:

Některé druhy guzmánií, především však četné Guzmania-hybridy, patří k nejkrásnějším zástupcům broméliovitých rostlin (Bromeliaceae). Rod guzmania zahrnuje asi 110 druhů rozšířených ve Střední a Jižní Americe. Jsou to rostliny tropických deštných lesů, které zakořeňují v půdě nebo žijí epifyticky.

O guzmánii

Uprostřed listové růžice vyrůstá stvol, někdy krátký, jindy vysoký (Guzmania lindenii); nese červené nebo oranžové klasovité květenství. Jednotlivé bílé nebo žluté květy dlouho nevydrží, ale krásně vybarvené listeny zachovávají okrasnou hodnotu květenství po dlouhou dobu.

Bohužel mnoho z krásných druhů v kultuře vytvoří velké rostliny, které se nevejdou na úzký okenní parapet. Pokud tedy nemůžete používat skleník nebo prostorné květinové okno, nepěstujte vzrůstné druhy. Zaměřte se raději na hybridy menších rozměrů, které vznikly křížením druhů a odrůd. Mezi známé a velmi atraktivní formy patří například: Magnifica, Intermedia, Orangeade a nebo Omer Morobe.

Návod na pěstování guzmánie

  1. Mějte na paměti, že guzmánie, jako obyvatelka tropického deštného lesa, potřebuje:
    • i v zimě teplotu mezi 18 a 22 ° C,
    • světlé stanoviště bez přímého slunečního záření
    • a pokud možno vysokou vzdušnou vlhkost.
  2. Při pěstování na okenním parapetu proto nejlépe uděláte, když květináč postavíte do nízké nádoby se zvlhčovanou rašelinou nebo keramzitem.
  3. Pěstební substrát v květináči (základní složky substrátu by měly tvořit málo rozložená rašelina a kompostovaná kůra) udržujte stále stejnoměrně vlhký. Zalévejte měkkou a temperovanou vodou do substrátu a s výjimkou doby kvetení doplňujte vodu i do středu listové růžice ( rostliny, žijící na přírodním stanovišti, také přijímají vodu z listové nádržky).
  4. Substrát i listy přihnojujte jedenkrát za dva týdny slabými živnými roztoky s poloviční koncentrací. Trošku hnojivého roztoku bez obav vždy nalijte i do listové růžice.
  5. Guzmánie (bromélie) vytvářejí slabý kořenový systém. Pokud se vám tedy podaří udržovat substrát dobře propustný a vzdušný, s nízkým obsahem vápníku, bude přesazování této rostliny potřeba jen výjimečně.
  6. Pokud si budete chtít guzmánii rozmnožit, jde to poměrně jednoduše. Jak?
    • Na jaře oddělováním odnoží, které vysaďte jednotlivě do připravených květináčků. Mladé rostliny zalévejte zpočátku jen zlehka.
    • Bromélie lze množit i výsevem. Semena broméliovitých rostlin klíčí zásadně na světle, proto je po výsevu nezakrývejte zeminou. Při teplotě 22 – 25 ° C semena vyklíčí během deseti až dvaceti dnů.

Vzhledem k tomu, že guzmánie patří mezi netypické pokojové rostliny, pojďme si informace o nich shrnout

  • Guzmánie jsou terestrické nebo epifytní broméliovité rostliny s krásně zbarvenými květy a listeny nebo se zajímavými listy.
  • Dobře se jim daří na světlém stanovišti bez přímého slunce, které musí být celoročně teplé. Nejlepší je tropické květinové okno, vitrína nebo malý skleník.
  • Podle druhu dosahují bromélie výšky od 20 cm do 2 m.
  • Kvetou většinou v zimě a koncem zimy.
  • Je možno je rozmnožovat jak odnožemi, tak i semeny.
Zdroj: https://www.obyvat.cz/guzmanie-navod-na-pestovani/

 

4 komentáře:

  1. Leni tak tuhle kytku asi mám a ani jsem nevěděla, jak se správně pěstuje. Ale na fotce je to ona , ale když čtu co je tu napsané, tak asi ne. Já tu kytku mám totiž na parapetu, na přímém slunci a v létě mi vyhodí sazenice a ty zasadím a starou vyhodím. Kvete mi pořád. Jen k podzimu už ten květ není pěkný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš Květunko, jaká jsi pěstitelka. Jsi dobrá,že Ti kvetou i sazenice. Já jsem jí dostala k narozkám už vloni. Kvetla dlouho nasadila dvě sazenice a tady jsem udělala chybu, měla jsem sazenice přesadit. Ono je hodně druhů. Tak ať se Ti stále daří.

      Vymazat
  2. Tahle kytka mě zajímá a závidím Květušce,že ji kvete pořád a ještě na slunci.Když jsem si ji koupila kvetla červeně,ale ne dlouho,ale protože se vytvořily tři odnože,tak jsem je zasadila.Píšou,že původní rostlina po odkvětu postupně zahyne.Zatím je pořád pěkná a odnože rostou.Ráda bych,kdyby aspoň jedna vykvetla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jíťo držím pěsti ať vykvete. Mě se nezadařilo a pak jsem to celé vyhodila.

      Vymazat